ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Το Πρόγραμμα Σπουδών για τη «Γλώσσα» δομείται με βάση τις τέσσερις δεξιότητες που καλείται να καλλιεργήσει ο εκπαιδευτικός στην τάξη:
α) κατανόηση προφορικού λόγου,
β) παραγωγή προφορικού λόγου,
γ) κατανόηση γραπτού λόγου,
δ) παραγωγή γραπτού λόγου.
A’. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
Βασικοί μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης δεξιότητας είναι οι μαθητές να:
- Συνηθίζουν στην ακρόαση προφορικού λόγου που εκφέρουν ομιλητές σε διάφορες περιστάσεις επικοινωνίας.
- Αναγνωρίζουν την ταυτότητα του ομιλητή ή της ομιλήτριας.
- Συνειδητοποιούν ότι ο προφορικός λόγος αποτελεί κείμενο.
- Συνειδητοποιούν ότι η ακρόαση γίνεται για διαφορετικούς κάθε φορά σκοπούς.
- Εξοικειώνονται με την ποικιλία των σκοπών της ακρόασης.
- Αντιλαμβάνονται διαισθητικά τις περιστάσεις που χρησιμοποιούνται διαφορετικά είδη κειμένων.
- Συνειδητοποιούν διαισθητικά τις γραμματικές και λεξιλογικές επιλογές του ομιλητή ή της ομιλήτριας ανάλογα με το κειμενικό είδος.
- Αντιλαμβάνονται διαισθητικά ότι η μορφή του προφορικού κειμένου εξαρτάται από τις σχέσεις μεταξύ των συνομιλητών, το θέμα, το σκοπό του ομιλητή.
- Αξιοποιούν το επικοινωνιακό πλαίσιο, για να κάνουν υποθέσεις για το θέμα του προφορικού κειμένου.
- Αξιοποιούν γλωσσικά στοιχεία ως ενδείξεις για την επιβεβαίωση των αρχικών υποθέσεων που έχουν διατυπώσει για το υπό ακρόαση επικοινωνιακό γεγονός.
- Αναγνωρίζουν διαφορετικού τύπου επικοινωνιακές στρατηγικές που χρησιμοποιεί ο συνομιλητής.
- Κάνουν αρχικές υποθέσεις σχετικά με το φωνημικό χαρακτήρα της γλώσσας.
- Αναγνωρίζουν σε πρώτο επίπεδο τη διάκριση κυριολεκτικού και μεταφορικού λόγου.
- Αναγνωρίζουν απλά παραγλωσσικά στοιχεία.
- Λειτουργούν ως ακροατές.
- Διατυπώνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις στο/στη νηπιαγωγό, τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους ή τους γονείς τους για το είδος των πληροφοριών που δεν κατανοούν, ώστε να διασφαλιστεί η επικοινωνία.
- Αναπτύσσουν στρατηγικές για να πάρουν το λόγο με ευγενικό τρόπο, μαθαίνουν να σέβονται τους κανόνες επικοινωνίας.
- Αναπτύσσουν στρατηγικές, προκειμένου να δηλώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με τον συνομιλητή τους στην τάξη.
B’. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
Βασικοί μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης δεξιότητας είναι οι μαθητές να:
- Σχεδιάζουν τα βασικά σημεία του προφορικού τους μηνύματος.
- Επιλέγουν το είδος του λόγου ή τον τύπο κειμένου που θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με την περίσταση.
- Επιλέγουν το λεξιλόγιο που θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με το θεματικό πεδίο συζήτησης και λαμβάνοντας υπόψη τον επικοινωνιακό σκοπό και το ακροατήριο.
- Χρησιμοποιούν σταδιακά επικοινωνιακές στρατηγικές.
- Μαθαίνουν να ακούν προσεχτικά τον συνομιλητή τους, πριν πάρουν το λόγο.
- Τηρούν βασικούς κανόνες ευγένειας απέναντι στο συνομιλητή τους.
- Συμμετέχουν σε συζητήσεις στο νηπιαγωγείο για θέματα των ενδιαφερόντων τους.
- Κατακτούν φθόγγους και φωνήματα στην ελληνική.
- Αντιλαμβάνονται τη λειτουργία του τονισμού και τη διαφοροποιητική αξία του τόνου για το νόημα της λέξης.
- Κατακτούν το βασικό λεξιλόγιο.
- Αντιλαμβάνονται τη σημασία των συνδετικών εκφράσεων για τη συνοχή του λόγου.
- Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν απλά παραγλωσσικά στοιχεία.
Γ’. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Βασικοί μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης δεξιότητας είναι οι μαθητές να:
- Αναγνωρίζουν ότι ο γραπτός λόγος είναι φορέας μηνυμάτων που πραγματώνονται με τη μορφή κειμένου.
- Συνειδητοποιούν ότι ο γραπτός λόγος είναι η αναπαράσταση του προφορικού και διακρίνουν την εικόνα μιας λέξης από τη γραπτή απόδοσή της.
- Διευρύνουν και επαναπροσδιορίζουν την προϋπάρχουσα γνώση τους για τις λειτουργίες που επιτελεί ο γραπτός λόγος.
- Κατανοούν ότι η ανάγνωση έχει ποικίλους σκοπούς.
- Διατυπώνουν προκαταρκτικές υποθέσεις -προβλέψεις για το υπό ανάγνωση κείμενο.
- Αποκτούν αρχικές ιδέες ή επαληθεύουν διαισθητικά αρχικές υποθέσεις σχετικές με τις βασικές συμβάσεις της ανάγνωσης.
Δ’. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Βασικοί μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης δεξιότητας είναι οι μαθητές να:
- Αντιλαμβάνονται τους σκοπούς της γραφής.
- Επιλέγουν τα σημειωτικά μέσα που θα χρησιμοποιήσουν για την παραγωγή κειμένων στο πλαίσιο διαθεματικών δραστηριοτήτων.
- Αποκτούν ικανότητες που υποστηρίζουν τη γραφή και μαθαίνουν την ορθή στάση του σώματος κατά τη γραφή.
- Χρησιμοποιούν μέσα γραφής ή γράφουν στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και χρησιμοποιούν το ποντίκι.
- Συνειδητοποιούν τη σχέση φωνήματος – γραφήματος.