Βασικός στόχος του βιβλίου είναι να τέρψει τους αναγνώστες του, φιλοδοξώντας να τους κάνει να νιώσουν την αισθητική απόλαυση που μπορούν να προσφέρουν τα θαυμάσια κείμενα της λογοτεχνίας μας· παράλληλα, να διαπιστώσουν με τρόπο βιωματικό ότι η λογοτεχνία πηγάζει από την ίδια τη ζωή και ότι αυτή τη ζωή μεταμορφώνει με τρόπο μαγικό και εξαίσιο σε έργο τέχνης.
Ενότητα 1: Εμείς και η φύση
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που έχουν σχέση με τη φύση. Ποιήματα και πεζά για τις ομορφιές της γης, για τον ήλιο, τα λουλούδια, τη θάλασσα, τα πλάσματα της φύσης, φυτά και ζώα, το τοπίο και την πόλη της Καστοριάς, το καλοκαίρι και τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και ειδικότερα με τα ζώα.
Ενότητα 2: Κοινωνική ζωή
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που αφορούν ποικίλες αξίες και ζητήματα της κοινωνικής ζωής από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Θα διαβάσουμε κείμενα για την ομηρική φιλοξενία, για την αγάπη προς τον άνθρωπο και την αυτοθυσία, για την οργάνωση μιας φανταστικής πολιτείας, για τον καημό της ξενιτιάς, για τα προβλήματα της ζωής στη σύγχρονη μεγαλούπολη, για τον κόσμο της τηλεόρασης, για την αγάπη προς το βιβλίο, για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, καθώς και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και το αληθινό ολυμπιακό πνεύμα
Ενότητα 3: Η οικογένειά μας
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα εμπνευσμένα από την οικογένεια. Η εικόνα της μητέρας, η αγάπη και η αγωνία της για το παιδί της, η σύγκρισή της με την Παναγία, η σχέση της γιαγιάς με το εγγόνι της, η αγάπη και η στοργή του γονιού για το παιδί του, οι πολύπλοκες σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, οι οικογενειακές αξίες και παραδόσεις, οι οικογενειακές σχέσεις μετά το διαζύγιο, καθώς και η αγάπη του θετού γονιού είναι τα βασικά θέματα που συναντάμε στα κείμενα της ενότητας.
Ενότητα 4: Σχολείο και παιδί
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που έχουν σχέση με τη σχολική ζωή. Θα διαβάσουμε κείμενα για την ξεχωριστή αξία του κάθε παιδιού, για το ρόλο του δασκάλου, για το άγχος των βαθμών, για το σεβασμό της διαφορετικότητας, για την αλληλεγγύη προς τον συμμαθητή που έχει κάποιο πρόβλημα, για την προσαρμογή στο καινούργιο σχολείο, για τις πρώτες επαναστάσεις στο σχολείο, καθώς και για τις συλλογικές δραστηριότητες όπως η δημιουργία μιας βιβλιοθήκης.
Ενότητα 5: Τα παιδικά χρόνια
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα εμπνευσμένα από την παιδική ηλικία. Θα διαβάσουμε ποιήματα και πεζά για τις παιδικές αναμνήσεις, για παιδικούς προβληματισμούς κι επιθυμίες, το γράμμα ενός ποιητή σ’ ένα κοριτσάκι, καθώς και κείμενα για τα παιδικά παιχνίδια και για την πρώτη επαφή με τον θάνατο.
Ενότητα 6: Ανθρώπινοι χαρακτήρες
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που αφορούν ανθρώπινους χαρακτήρες. Θα διαβάσουμε μύθους του Αισώπου για τη στάση του ανθρώπου απέναντι στις μεταβολές της ζωής και για το καλό παράδειγμα και κείμενα για την αλαζονεία, για την άγνοια της πραγματικότητας, για την ανταλλαγή ρόλων ανάμεσα στον δυνατό και τον αδύναμο, για την ονειροπόληση και την αισιοδοξία.
Ενότητα 7: Θρησκευτική ζωή
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα εμπνευσμένα από τη θρησκεία. Θα διαβάσουμε ποιήματα και πεζά για την αγάπη, για τον Χριστό, για τα Χριστούγεννα μέσα από τα μάτια ενός μικρού Κινέζου, χριστουγεννιάτικα κάλαντα, κείμενα για την Ανάσταση και τα έθιμα του Πάσχα και για ιστορίες που κρύβονται πίσω από το χτίσιμο εκκλησιών.
Ενότητα 8: Γεγονότα από την ελληνική ιστορία
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα εμπνευσμένα από μεγάλες στιγμές της ελληνικής ιστορίας. Θα διαβάσουμε κείμενα για τον Διγενή Ακρίτα, για τη βυζαντινή πολιτεία του Μυστρά, ένα δημοτικό τραγούδι για τη γενναιότητα της καπετάνισσας Λένως Μπότσαρη κι ένα απόσπασμα από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του εθνικού μας ποιητή. Θα διαβάσουμε ακόμη κείμενα για την αγάπη προς την πατρίδα, τη συνέχεια του Ελληνισμού από την αρχαιότητα ως σήμερα, για γνωστούς και άγνωστους ήρωες της Επανάστασης του 1821, ένα απόσπασμα από τα «Απομνημονεύματα» του Μακρυγιάννη, καθώς και κείμενα για τον ίδιο τον Μακρυγιάννη, τη Μικρασιατική καταστροφή και την προσφυγιά, τον πόλεμο του ’40, την πείνα και την εθνική αντίσταση στη γερμανική κατοχή, τους αγώνες του ελληνικού λαού και την εξέγερση του Πολυτεχνείου.
Ενότητα 9: Λαϊκή παράδοση και πολιτισμός
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που προέρχονται κυρίως από τη λαϊκή μας παράδοση. Θα διαβάσουμε νανουρίσματα, παροιμιόμυθους, λιανοτράγουδα, λαϊκά παραμύθια, καθώς κι ένα ερωτικό ποίημα εμπνευσμένο από τις Καρυάτιδες και την κλοπή των μαρμάρων του Παρθενώνα.
Ενότητα 10: Ειρήνη και φιλία
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα που έχουν σχέση με τις αξίες της ειρήνης και της φιλίας. Θα διαβάσουμε ποιήματα και πεζά για τη χαρά της ειρηνικής ζωής, τα όνειρα ενός παιδιού για παγκόσμια ειρήνη, για τον μύθο της Ευρώπης και του ταύρου, για τα χαρακτηριστικά της Ευρώπης, για τη μοναξιά και τη φιλία, για τον παραλογισμό του πολέμου και τη γοητεία της διαφορετικής κουλτούρας.
Ενότητα 11: Φαντασία και περιπέτεια
Στην ενότητα αυτή ανθολογούνται κείμενα γραμμένα με μεγάλη φαντασία και αγάπη για την περιπέτεια. Μια ιστορία αγάπης ανάμεσα στα μυθικά τέρατα Τυφώνα και Έχιδνα, αλλόκοτα πλάσματα και παράξενοι τόποι φανταστικών χωρών, ένα απόσπασμα από το κόμικ «Αστερίξ», η φαντασία ως αντίσταση στη σκλαβιά, μια αγελάδα που νομίζει πως έμεινε χήρα, ένας παράξενος πραματευτής κι ο λόγος που οι φάλαινες δεν τρώνε ανθρώπους είναι τα θέματα των κειμένων που θα διαβάσουμε στην ενότητα αυτή.
Βασικός στόχος του μαθήματος Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού είναι:
Στο μάθημα Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού θα ασχοληθούμε με τα ακόλουθα θέματα ανά ενότητα:
Ενότητα 1: Ο φίλος μας το περιβάλλον
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 2: Η ζωή στην πόλη
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 3: 28η Οκτωβρίου
Σε αυτήν την ενότητα -με αφορμή την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου- θα μελετήσουμε τα εξής κείμενα:
α. Η πορεία προς το μέτωπο
β. Η Ιταλία μάς κήρυξε τον πόλεμο!
γ. Η πείνα
δ. Κατοχή
Ενότητα 4: Τα ζώα που ζουν κοντά μας
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 5: 17η Νοέμβρη
Σε αυτήν την ενότητα -με αφορμή την εθνική επέτειο της 17ης Νοεμβρίου- θα μελετήσουμε τα εξής κείμενα:
α. Πολυτεχνείο ‘73
β. Τριήμερο στα κάγκελα
γ. Μικρός τύμβος
δ. Κοίτα με στα μάτια
ε. Άγνωστος αγωνιστής
ζ. Ο Φωκίων ήταν ελάφι
Ενότητα 6: Οι φίλοι μας, οι φίλες μας
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων
Ενότητα 7: Μουσική
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων
Ενότητα 8: Χριστούγεννα
Σε αυτήν την ενότητα -με αφορμή τον εορτή των Χριστουγέννων- θα μελετήσουμε τα εξής κείμενα:
α. Χριστούγεννα
β. Χριστουγεννιάτικο δώρο
γ. Φρικαντέλα, η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα
δ. Χριστουγεννιάτικα κάλαντα Πελοποννήσου
ε. Χριστουγεννιάτικα κάλαντα Κέρκυρας
στ. Αγιοβασιλιάτικα κάλαντα Καππαδοκίας, Μυτιλήνης
ζ. Τα Χριστούγεννα στον κόσμο
η. Το δάσος που ταξίδευε
Ενότητα 9: Βιβλία – βιβλιοθήκες
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων
Ενότητα 10: Μυστήρια – επιστημονική φαντασία
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 11: Παιχνίδια, παιχνίδια, παιχνίδια
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 12: 25η Μαρτίου
Σε αυτήν την ενότητα -με αφορμή την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου- θα μελετήσουμε τα εξής κείμενα:
α. Κολοκοτρώνης
β. Ο Γέρος του Μοριά
γ. Μαντώ Μαυρογένους
Ενότητα 13: Κατασκευές
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 14: Πάσχα
Σε αυτήν την ενότητα -με αφορμή την εορτή του Πάσχα- θα μελετήσουμε τα εξής κείμενα:
α. Η ημέρα της Λαμπρής
β. Ανάσταση
γ. Μαριάμ
δ. Έθιμα του Πάσχα
ε. Μερικά από τα έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης
Ενότητα 15: Τηλεόραση
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 16: Αθλήματα – σπορ
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 17: Ταξίδια στο διάστημα
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Το χρονικό διάστημα που καλύπτει η ιστορική ύλη της Ε’ τάξης είναι μια μακρά περίοδος δεκαέξι αιώνων (146 π. Χ – 1453 μ.Χ.). Αφετηρία της είναι η υποταγή της Ελλάδας στους Ρωμαίους και κατάληξή της η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους.
Στόχοι του μαθήματος είναι οι μαθητές:
Α’. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ
Περιεχόμενα ενότητας:
Η υποδούλωση της Ελλάδας έχει δυσάρεστες συνέπειες για τους Έλληνες. Οι Ρωμαίοι, αρχικά, διοικούν τους κατακτημένους με σκληρό τρόπο. Κάθε πόλη αντιμετωπίζεται ανάλογα με τη στάση που τήρησε απέναντι τους.
Οι Ρωμαίοι γνωρίζουν τον ελληνικό πολιτισμό. Τον θαυμάζουν, τον μιμούνται και τον συνδυάζουν με τα έργα και τις συνήθειες του δικού τους λαού. Έτσι γεννιέται ένας νέος πολιτισμός: ο ελληνορωμαϊκός.
Οι Ρωμαίοι συνεχίζουν τις κατακτήσεις τους και γίνονται κοσμοκράτορες. Κυβερνούν τις κατακτημένες χώρες με αυστηρούς νόμους και αντιμετωπίζουν τα προβλήματα οργάνωσης της απέραντης αυτοκρατορίας τους.
Οι Ρωμαίοι ζούσαν σε μικρές και μεγάλες πόλεις καθώς και σε χωριά της υπαίθρου. Η Ρώμη με τα κτίριά της, το λιμάνι της και τα θεάματά της αποτελούσε το κέντρο ζωής του ρωμαϊκού κόσμου.
Λέξεις-Κλειδιά: Έλληνες, Ρωμαίοι, Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Ρώμη, πολιτισμός, υπερδύναμη
Β’. Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ
Περιεχόμενα ενότητας:
Τον 3ο αιώνα μ.Χ. την αυτοκρατορία κλονίζουν εσωτερικά και εξωτερικά προβλήματα. Ο Διοκλητιανός εφαρμόζει την τετραρχία για τη σωτηρία της. Το διάταγμα της ανεξιθρησκίας δίνει λυση στις θρησκευτικές διαμάχες.
Ο Κωνσταντίνος παίρνει τη μεγάλη απόφαση να μεταφέρει την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στο Βυζάντιο. Η θέση της νέας πρωτεύουσας έχει πολλά φυσικά και στρατηγικά πλεονεκτήματα.
Η νέα πρωτεύουσα χτίζεται σε έξι χρόνια. Οχυρώνεται από στεριά και θάλασσα και στολίζεται με κτίσματα και έργα τέχνης. Ο Κωνσταντίνος φιλοδοξεί να γίνει ισάξια και καλύτερη από τη Ρώμη.
Ο Χριστιανισμός διαδίδεται και επικρατεί σε όλη την αυτοκρατορία. Ο αυτοκράτορας Ιουλιανός υπερασπίζεται την αρχαία λατρεία. Λίγο αργότερα όμως, ο Θεοδόσιος Α’ επιβάλλει το Χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία του κράτους.
Ο Θεοδόσιος χωρίζει ξανά την αυτοκρατορία σε Ανατολική και Δυτική. Η Ανατολική (Βυζαντινή) οργανώνεται και προοδεύει. Οι Γότθοι κατακτούν τη Δυτική. Οι Βάνδαλοι περνούν στην Αφρική και κυριεύουν την Καρχηδόνα.
Το παλάτι είναι ο τόπος διαμονής του αυτοκράτορα, αλλά και το κέντρο διοίκησης της αυτοκρατορίας. Ο ιππόδρομος είναι χώρος έκφρασης και ψυχαγωγίας του λαού. Τα σωματεία των Δήμων οργανώνουν τους αγώνες που γίνονται εκεί.
Οι αγορές και το λιμάνι αποτελούσαν τα κέντρα ζωής των πολιτών και της πόλης. Τα καταστήματα και οι πλατείες ήταν οι χώροι συνάντησής τους. Οι Βυζαντινοί διασκέδαζαν συχνά σε οικογενειακές γιορτές και σε τοπικά πανηγύρια.
Τα σχολεία στο Βυζάντιο ήταν εκκλησιαστικά και ιδιωτικά. Σ’ αυτά πήγαιναν μόνο τα αγόρια των γονιών που μπορούσαν να πληρώνουν. Τα κορίτσια έμεναν στο σπίτι. Τα πιο πολλά παιδιά μάθαιναν τέχνες κοντά σε ειδικούς τεχνίτες.
Λέξεις-Κλειδιά: Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Κωνσταντινούπολη, Χριστιανισμός, παλάτι, ιππόδρομος, Δήμοι, Βυζάντιο, εκπαίδευση
Γ’. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ, ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ
Περιεχόμενα ενότητας:
Στις αρχές του 6ου αιώνα, η αυτοκρατορία αντιμετωπίζει προβλήματα. Γότθοι και Βάνδαλοι απειλούν τα δυτικά συνορά της. Ο Ιουστινιανός κάνει μεταρρυθμίσεις στη διοίκηση και τη νομοθεσία για να αντιμετωπίσει τα εσωτερικά προβλήματα.
Οι μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού ενόχλησαν τους προνομιούχους και τους Δήμους, που αντέδρασαν και προκάλεσαν ταραχές στην Πόλη. Η αυτοκράτειρα Θεοδώρα στήριξε τον Ιουστινιανό και τον έπεισε να μην παραιτηθεί. Η αυτοκρατορική φρουρά έπνιξε στο αίμα τη «στάση του νίκα».
Μετά τη «στάση του νίκα» μεγάλο μέρος της Πόλης ξαναχτίζεται. Ο ναός της Αγίας Σοφίας είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο έργο. Η Μεγάλη Εκκλησία γίνεται κέντρο της θρησκευτικής και της εθνικής ζωής του Βυζαντίου.
Ο Ιουστινιανός κλείνει συνθήκες ειρήνης στην Ανατολή και στρέφεται κατά των κατακτητών της Δύσης. Η αυτοκρατορία φτάνει στα παλιά της σύνορα. Οι μακροχρόνιοι πόλεμοι εξαντλούν το κράτος και το εκθέτουν σε νέους κινδύνους.
Λέξεις-Κλειδιά: Βυζαντινό Κράτος, Ιουστινιανός, δήμοι, στάση του νίκα, Αγία Σοφία
Δ’ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΙ ΛΑΟΙ
Περιεχόμενα ενότητας:
Γύρω από τα σύνορα του Βυζαντίου κατοικούν πολλοί λαοί. Οι γειτονικοί αυτοί λαοί γνωρίζουν το Βυζάντιο και προσπαθούν να το κατακτήσουν. Οι Βυζαντινοί οργανώνονται και τους αντιμετωπίζουν.
Ο Ηράκλειος εκστρατεύει κατά των Περσών. Οι Άβαροι συνεννοούνται με τους Πέρσες και πολιορκούν από κοινού την Κωνσταντινούπολη, στο διάστημα που ο αυτοκράτορας βρίσκεται πολύ μακριά και του είναι αδύνατο να την υπερασπιστεί.
Οι Άραβες προσπαθούν να καταλάβουν εδάφη της Μικράς Ασίας και να εγκατασταθούν στην Ευρώπη. Συναντούν την αντίσταση των Βυζαντινών και αλλάζοντας πορεία περνούν από τη βόρεια Αφρική στην Ισπανία.
Τα σύνορα της αυτοκρατορίας προστατεύονται απο μονίμους φρουρούς, τους Ακρίτες. Με τα κατορθώματα τους γίνονται αγαπητοί στο λαό, που τους κρατάει αθάνατους με τους θρύλους και τα τραγούδια του.
Οι σλαβικές φυλές οργανώνονται σε κράτη. Επικοινωνούν με το Βυζάντιο και δέχονται απ’ αυτό τη θρησκεία και τον πολιτισμό του.
Βούλγαροι και Ρώσοι επικοινωνούν με το Βυζάντιο και εκχριστιανίζονται. Οι σχέσεις τους με το βυζαντινό κράτος όμως περνούν και περιόδους εντάσεων και συγκρούσεων.
Λέξεις-Κλειδιά: Βυζαντινοί, γειτονικοί λαοί, Πέρσες, Άβαροι, Άραβες, Σλάβοι, Βούλγαροι, Ρώσοι
Ε’. Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΚΜΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Περιεχόμενα ενότητας:
Οι μακροχρόνιοι πόλεμοι με τους «γείτονες» λαούς δημιουργούν εσωτερικά προβλήματα στην αυτοκρατορία. Ο αυτοκράτορας Λέων Γ’ ο Ίσαυρος προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει με νομοθετικά και διοικητικά μέτρα.
Ο τρόπος λατρείας των εικόνων διχάζει τους Βυζαντινούς για έναν αιώνα. Η θρησκευτική αυτή διαμάχη βλάπτει σοβαρά την εκκλησία και το κράτος. Η Ζ’ Οικουμενική σύνοδος ξαναφέρνει ειρήνη στην εκκλησία και στην αυτοκρατορία.
Οι Μακεδόνες αυτοκράτορες κυβερνούν επί δύο αιώνες την αυτοκρατορία. Κάνουν αλλαγές στη διοίκηση και τη νομοθεσία. Προστατεύουν τη γεωργία, τη βιοτεχνία και το εμπόριο. Είναι περίοδος ακμής και μεγαλείου για το Βυζάντιο.
Στα χρόνια διακυβέρνησης των Μακεδόνων αυτοκρατόρων ανθίζουν τα γράμματα και οι τέχνες. Οι Βυζαντινοί μελετούν, σώζουν και διδάσκουν τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Ο βυζαντινός πολιτισμός απλώνεται παντού.
Μεγάλο μέρος του βυζαντινού πληθυσμού ζει στην ύπαιθρο σε όμορφα χωριά και κωμοπόλεις. Τα σπίτια τους είναι ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση. Οι πιο πολλοί είναι γεωργοί και βοσκοί. Αγαπούν τη ζωή και τον τόπο τους και χαίρονται με το κυνήγι και το ψάρεμα.
Λέξεις-Κλειδιά: Βυζαντινό κράτος, διοίκηση, νομοθεσία, εικονομαχία, ακμή, γράμματα
ΣΤ’. ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΠΑΡΑΚΜΑΖΕΙ ΚΑΙ ΥΠΟΚΥΠΤΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ
Περιεχόμενα ενότητας:
Τα μέτρα για την προστασία των γεωργών δεν εφαρμόζονται. Η πρωτεύουσα αποξενώνεται από τις αγροτικές επαρχίες της. Ο στρατός αποδυναμώνεται, ο λαός δυσαρεστείται και τα οικονομικά του κράτους παραλύουν.
Οι Σελτζούκοι Τούρκοι και οι Νορμανδοί απειλούν την αυτοκρατορία και την Πόλη. Η Ανατολική και η Δυτική εκκλησία χωρίζονται οριστικά. Ο Αλέξιος Α’ ο Κομνηνός απομακρύνει τους Νορμανδούς.
Οι σταυροφόροι βοηθούμενοι από τους Βενετούς καταλαμβάνουν την Πόλη. Πολλοί Έλληνες αναγκάζονται να φύγουν και να ιδρύσουν τέσσερα νέα κράτη με σκοπό να ξαναπάρουν την Κωνσταντινούπολη.
Η Κωνσταντινούπολη απελευθερώνεται και ξαναγίνεται πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους. Τώρα όμως αντιμετωπίζει πολλά εσωτερικά προβλήματα και απειλείται από περισσότερους εχθρούς.
Η Θεσσαλονίκη, από τα πρώτα βυζαντινά χρόνια, είναι η δεύτερη σημαντική πόλη της αυτοκρατορίας. Αναπτύσσει σπουδαία εμπορική, πνευματική και πολιτική κίνηση, την οποία διατηρεί ακόμη και στα χρόνια της παρακμής.
Οι Οθωμανοί Τούρκοι εμφανίζονται στα ανατολικά σύνορα. Επεκτείνονται γρήγορα και δημιουργούν δικό τους κράτος στη Μικρά Ασία και τη Βαλκανική. Πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη και θέλουν να την κάνουν πρωτεύουσά τους.
Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος γίνεται αυτοκράτορας στην Πόλη. Όλοι τον δέχονται με ανακούφιση και στηρίζουν τις ελπίδες τους σ’ αυτόν. Κι εκείνος κάνει ό,τι είναι δυνατό για τη διαφύλαξη και τη σωτηρία της.
Ο σουλτάνος Μωάμεθ Β’ πολιορκεί την Κωνσταντινούπολη και ζητά την παράδοση της. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος οργανώνει την άμυνα με λίγους αποφασισμένους υπερασπιστές και αρνείται την παράδοση της πόλης και την υποδούλωση των κατοίκων της.
Η πολιορκία στενεύει και η αγωνία των πολιορκημένων μεγαλώνει. Ο Μωάμεθ κάνει νέες προτάσεις για παράδοση, αλλά η απάντηση των Βυζαντινών είναι αρνητική. Οι Τούρκοι κάνουν τη μεγάλη επίθεση και η Πόλη πέφτει στα χέρια τους.
Λέξεις-Κλειδιά: Βυζάντιο, παρακμή, κατακτητές, άλωση, Φράγκοι, Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγος, Θεσσαλονίκη, Οθωμανοί Τούρκοι, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Κωνσταντινούπολη
Ζ’. ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΠ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Περιεχόμενα ενότητας:
Η συμβολή της Κύπρου στην αναχαίτιση των εχθρών του Βυζαντίου ήταν μεγάλη. Στο έδαφος της έγιναν σκληρές πολεμικές συγκρούσεις και το νησί γνώρισε μεγάλες καταστροφές. Με ιδιαίτερη συνθήκη το νησί ανακηρύχτηκε «ουδέτερο και αυτοδιοικούμενο».
Οι Βυζαντινοί εξασφάλιζαν την ειρηνική συνύπαρξη με τους γειτονικούς τους λαούς με πολλούς διπλωματικούς τρόπους. Αυτοί οι τρόποι όμως ήταν αποδοτικοί, όσο το κράτος τους ήταν οικονομικά και στρατιωτικά ακμαίο.
Η ζωή της γυναίκας στο Βυζάντιο επηρεαζόταν από τους νόμους και τις συνήθειες της εποχής, που την ήθελαν κατώτερη από τον άνδρα. Με την επίδραση του χριστιανισμού και την πάροδο του χρόνου όμως η θέση των γυναικών βελτιώθηκε και η παρουσία τους στην κοινωνική ζωή του Βυζαντίου ήταν σημαντική.
«Το Βυζάντιο, με τα έργα της τέχνης του, άφησε στον κόσμο τη μεγαλοπρεπέστερη και διαρκέστερη κληρονομιά του».(Στήβεν Ράνσιμαν)
Η ανώτερη και η ανώτατη εκπαίδευση των Βυζαντινών γίνεται σε κρατικές και εκκλησιαστικές σχολές καθώς και στα πανεπιστήμια. Η βυζαντινή παιδεία ξεπέρασε τα όρια της αυτοκρατορίας και έδωσε το φως της σε όλη την Οικουμένη.
Η γλώσσα των Βυζαντινών, στη διάρκεια της χιλιόχρονης ζωής της αυτοκρατορίας, πέρασε από διάφορα στάδια εξέλιξης και πήρε σχεδόν τη μορφή που μιλάμε σήμερα. Το Βυζάντιο, δηλαδή, έγινε ο κρίκος που ένωσε την αρχαία με τη νέα ελληνική γλώσσα.
Λέξεις-Κλειδιά: Βυζαντινή Ιστορία, Βυζαντινή Κύπρος, διπλωματία, γυναίκα, τέχνη, παιδεία, γλώσσα