Βασικός στόχος του βιβλίου είναι η καλλιέργεια τη λογοτεχνικής ευαισθησίας και της φιλαναγνωσίας με τρόπους παιγνιώδεις και ευχάριστους, η σταδιακή εξοικείωση του μαθητή με την εθνική αλλά και την παγκόσμια λογοτεχνία καθώς και με πιο επεξεργασμένες μορφές και διευρυμένες δυνατότητες της γλώσσας.
Ενότητα 1: Κείμενα για τη φύση και την οικολογία
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για την ομορφιά της φύσης, για τις μεταβολές της καθώς εναλλάσσονται οι εποχές του χρόνου, για τα ξεχωριστά της πλάσματα που επικοινωνούν με όσους θέλουν να τα δουν και να τ’ ακούσουν, για τα στοιχεία της, αλλά και για κάποια προβλήματά της, όπως το νέφος και η καταστροφή της από τη ρύπανση και τις βιομηχανίες.
Ενότητα 2: Κείμενα για την οικογένεια
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για την αγάπη που νιώθουν οι γονείς για τα παιδιά τους, για τη διάθεσή τους να τα προστατεύουν από τους κινδύνους, για τη σχέση του παιδιού με τον παππού, καθώς και για το θέμα της υιοθεσίας.
Ενότητα 3: Κείμενα από την παράδοση
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε ένα μύθο του Αισώπου, τον ίδιο μύθο σε κόμικ, παραμύθια με ζώα και ιστορίες με τον θεό Διόνυσο και με καλικαντζάρους που αγαπούν τις τηγανίτες. Επίσης θα διαβάσουμε γλωσσοδέτες, παροιμίες και παροιμιόμυθους, αινίγματα, καθώς και ένα λογοπαίχνιδο και ένα νανούρισμα
Ενότητα 4: Κείμενα για τη θρησκεία
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για τον Χριστό, για τον θρήνο της Παναγίας, για την πίστη προς τον Θεό, για την πρώτη επίσκεψη ενός μικρού Τούρκου σε χριστιανική εκκλησία, για τη συμμετοχή ενός παιδιού στον Επιτάφιο, για την προσευχή, καθώς και πρωτοχρονιάτικα κάλαντα από την Κεφαλονιά.
Ενότητα 5: Κείμενα από την Ιστορία
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για τον Δούρειο ίππο, για την αρχαία Αθήνα, για τον Αθανάσιο Διάκο, ένα απόσπασμα από τον «Θούριο» του Ρήγα, ένα δημοτικό τραγούδι κι ένα απόσπασμα από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του εθνικού μας ποιητή. Θα διαβάσουμε επίσης κείμενα για τα παιδιά στην (ιταλο)γερμανική κατοχή, για την εξέγερση του Πολυτεχνείου και για τη διχοτόμηση της Κύπρου.
Ενότητα 6: Κείμενα για την υγεία και τον αθλητισμό
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για την τερηδόνα, για τη διατροφή, για τα λάθη των γιατρών, για τον φόβο του σκοταδιού και τα όνειρα, για την αιμοδοσία, για τη λαιμαργία και τον πονόδοντο, για το ποδόσφαιρο, καθώς και για τον πρώτο έλληνα ολυμπιονίκη.
Ενότητα 7: Κείμενα για την κοινωνία
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για τα κοινωνικά προβλήματα, για την προσφυγιά και τη φιλία ανάμεσα σε παιδιά από διαφορετικές χώρες, για τον ρόλο του κλόουν, για το πώς ένα τουρκικό πασουμάκι εμπνέει ένα παραμύθι και δυναμώνει τη σχέση ανάμεσα στον παππού και την εγγονή σε ένα ακριτικό νησί και για το τι θα συνέβαινε, αν για μια μέρα δινόταν ο κόσμος στα παιδιά.
Ενότητα 8: Κείμενα για την τεχνολογία και την επιστημονική φαντασία
Στην ενότητα αυτή θα διαβάσουμε κείμενα για το πώς η απερίσκεπτη χρήση της τεχνολογίας καταστρέφει το περιβάλλον, για έναν φανταστικό περίπατο στον βυθό της θάλασσας, για τη φιλία ενός παιδιού με έναν γερασμένο υπερήρωα και το ρομποτάκι του, καθώς και για μια φανταστική συνάντηση ανάμεσα σε γήινους και εξωγήινους.
Βασικός στόχος του μαθήματος Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού είναι:
Στο μάθημα Γλώσσα Δ΄ Δημοτικού θα ασχοληθούμε με τα ακόλουθα θέματα ανά ενότητα:
Ενότητα 1: Ένα ακόμη σκαλί
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 2: Ρώτα το νερό…τι τρέχει
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 3: Το σχολείο γιορτάζει την ελευθερία και τη δημοκρατία
Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε για:
Ενότητα 4: Εμένα με νοιάζει…
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 5: Ασφαλώς… κυκλοφορώ
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 6: Ιστορίες παιδιών
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 7: Η ελιά
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Eνότητα 8: Χριστός γεννάται
Σε αυτή την ενότητα:
Ενότητα 9: Η παράσταση αρχίζει…
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 10: Λέξεις φτερουγίζουν πέρα, ταξιδεύουν στον αγέρα
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 11: Γελάσαμε με την ψυχή μας
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 12: Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!
Σε αυτή την ενότητα:
Ενότητα 13: Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίδιοι
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 14: Το ανθρώπινο θαύμα
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Ενότητα 15: Χριστός Ανέστη!
Σε αυτή την ενότητα:
Ενότητα 16: Ταξίδια στην Ελλάδα
Σε αυτή την ενότητα:
Είδη λόγου / Είδη κειμένων:
Η γραμματική μου
Σ’ αυτήν την ενότητα θα μάθουμε για:
Ο μαθητές επιδιώκεται:
Ενότητα 1: Γεωμετρικά χρόνια
Λέξεις Κλειδιά: Γεωμετρικά χρόνια, Δωριείς, κάθοδος των Δωριέων, αποικίες, Μικρά Ασία, Όμηρος, Ιλιάδα, Οδύσσεια, θεοί του Ολύμπου, Γεωμετρική τέχνη, Φοινικικό αλφάβητο
Ενότητα 2: Αρχαϊκά χρόνια
Λέξεις Κλειδιά: Αρχαϊκά Χρόνια, αποικίες, πολίτευμα, βασιλεία, τυραννίδα, αριστοκρατία, δημοκρατία, Ολυμπιακοί Αγώνες, Αμφικτιονίες, μαντεία, δωρικός ρυθμός, ιωνικός ρυθμός, αρχιτεκτονική, γλυπτική, κούροι, κόρες, αγγειοπλαστική, μελανόμορφος ρυθμός, ερυθρόμορφος ρυθμός, διδακτική ποίηση, λυρική ποίηση, φιλοσοφία, ιστορία, Σπάρτη, Αθήνα, Σόλωνας, νόμοι του Σόλωνα, Πεισίστρατος, Κλεισθένης
Ενότητα 3: Κλασικά χρόνια
Το περσικό κράτος καταπίεζε τις ελληνικές πόλεις της Μ. Ασίας , οι οποίες επαναστάτησαν. Οι Πέρσες τελικά κατέπνιξαν την επανάσταση. Στη συνέχεια επιτέθηκαν εναντίον της Ελλάδας. Στη μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.) νικήθηκαν από τους Αθηναίους. Το 480 π.Χ., στις Θερμοπύλες, 300 Σπαρτιάτες και 700 Θεσπιείς, με αρχηγό το βασιλιά της Σπάρτης Λεωνίδα, αντιμετώπισαν τον πολυάριθμο περσικό στρατό και σκοτώθηκαν πολεμώντας γενναία. Στη ναυμαχία της Σαλαμίνας (480 π.Χ.) ο περσικός στόλος έπαθε πανωλεθρία. Η τελευταία ελληνοπερσική μάχη έγινε στις Πλαταιές (479 π.Χ.), όπου οι Πέρσες και πάλι ηττήθηκαν. Με τη νίκη αυτή πέρασε για τους Έλληνες ο περσικός κίνδυνος.
Μετά την αναχώρηση των Περσών, οι Έλληνες δημιουργούν την Αθηναϊκή συμμαχία και συνεχίζουν τον πόλεμο εναντίον τους. Η Αθήνα γίνεται πνευματικό κέντρο των Ελλήνων και το δημοκρατικό της πολίτευμα σταθεροποιείται. Η Ακρόπολη στολίζεται με λαμπρά, αξεπέραστα έργα. Η εποχή του Περικλή έμεινε γνωστή ως «χρυσός αιώνας».
Η δύναμη της Αθήνας, καθώς μεγάλωνε, έκανε τη Σπάρτη και την Κόρινθο να ανησυχήσουν. Αυτό έγινε αιτία να αρχίσει ο Πελοποννησιακός πόλεμος, στον οποίο νίκησαν οι Σπαρτιάτες. Οι Σπαρτιάτες όμως δε φέρθηκαν καλά στους άλλους Έλληνες. Πολλές πόλεις τότε έκαναν συμμαχία εναντίον της Σπάρτης. Έτσι άρχισε νέος πόλεμος, ο οποίος τελείωσε με ενέργειες των Περσών.
Τον 4ο αιώνα π.Χ. οι Μακεδόνες με το βασιλιά Φίλιππο Β’ απέκτησαν μεγάλη δύναμη και κυριάρχησαν στον ελληνικό χώρο. Ο Φίλιππος Β’ σχεδίαζε να κάνει μια εκστρατεία εναντίον των Περσών. Δολοφονήθηκε όμως. Το σχέδιο του αποφάσισε να πραγματοποιήσει ο γιος του Αλέξανδρος. Μέσα σε δέκα χρόνια (334-324 π.Χ.) ο Αλέξανδρος κατόρθωσε να κατακτήσει όλη την Ανατολή μέχρι τον Ύφαση, παραπόταμο του Ινδού ποταμού. Το 323 π.Χ. ο Αλέξανδρος πέθανε. Τα κατορθώματά του υπήρξαν τόσο σπουδαία, που οι ιστορικοί τον ονόμασαν Μέγα.
Λέξεις Κλειδιά: περσικοί πόλεμοι, Μ. Ασία, Πέρσες, μάχη του Μαραθώνα, Θερμοπύλες, Σπαρτιάτες, Αθηναίοι, Θεσπιείς, Λεωνίδας, ναυμαχία της Σαλαμίνας, Πλαταιές, Χρυσός αιώνας, Αθηναϊκή συμμαχία, Ακρόπολη, Περικλής, Πελοποννησιακός πόλεμος, Μακεδονία, Φίλιππος Β, Μ. Αλέξανδρος
Ενότητα 4: Ελληνιστικά χρόνια
Μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου ξέσπασαν συγκρούσεις ανάμεσα στους στρατηγούς του, με αποτέλεσμα η αυτοκρατορία του να χωριστεί στο κράτος της Μακεδονίας, της Συρίας, της Αιγύπτου και αργότερα της Περγάμου. Στον ελλαδικό χώρο ξεχώρισε το βασίλειο της Ηπείρου με βασιλιά τον Πύρρο. Στα ελληνιστικά χρόνια ο ελληνικός πολιτισμός γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη, ιδίως στις πόλεις της Ανατολής, την Αλεξάνδρεια, την Αντιόχεια, την Πέργαμο κ.ά.
Οι Ρωμαίοι, αφού κυριάρχησαν στην ιταλική χερσόνησο και νίκησαν τους Καρχηδόνιους, στράφηκαν εναντίον των Ελλήνων. Μέχρι το τέλος του 1ου αι. π.Χ. όλος ο ελληνικός κόσμος είχε υποταχθεί στους Ρωμαίους.
Λέξεις Κλειδιά: Ελληνιστικά χρόνια, Μ. Αλέξανδρος, Πύρρος, Ήπειρος, καθημερινή ζωή, τέχνες, γράμματα, ρωμαϊκό κράτος, Καρχηδόνα, Ρώμη
Ενότητα 5: Θέματα από την Αρχαία Ιστορία
Οι μαθητές επιδιώκεται:
Οι διδακτικοί στόχοι είναι οι μαθητές:
Οι μαθητές επιδιώκεται:
Λέξεις Κλειδιά: Αρχαία Ιστορία, αρχαίο Θέατρο, γλώσσα, ελληνική γλώσσα, αρχαία Ολυμπία, αρχαιολογικός χώρος, μουσείο
Ενότητα 6: Θέματα Τοπικής Ιστορίας
Με λένε Μανόλη και είμαι Κρητικός. Γεννήθηκα και μένω στο Ρέθυμνο, μια όμορφη πόλη στην καρδιά της Κρήτης. Η πόλη μου είναι η πρωτεύουσα του νομού Ρεθύμνου, που είναι ο πιο ορεινός νομός του νησιού με ψηλότερο βουνό τον Ψηλορείτη. Στο βόρειο και το νότιο μέρος του νομού υπάρχουν παραλίες που συγκεντρώνουν πολύ κόσμο το καλοκαίρι. Άλλες μεγάλες πόλεις του νομού είναι το Πέραμα, το Σπήλι και τα Ανώγεια. Οι κάτοικοι ασχολούνται με τη γεωργία, την κτηνοτροφία και τον τουρισμό.
Λέξεις Κλειδιά: τοπική ιστορία, ο τόπος μου, χθες, σήμερα, πανηγύρι, μνημείο